Kies uw merk
Contact
Vtune Chiptuning
Havenstraat 50
1271 AG Huizen
A27 afslag Huizen richting centrum
Tel: 035 52 47 334
Mob: 06 52 31 50 31
Website: www.vtune.nl
E-mail: info@vtune.nl
Openingstijden
Ma t/m Za: 09.00 en 18.00Zondag:gesloten
Brandstof E5 of E10
Dit zijn de verschillen tussen dure en goedkope brandstof!
Veel automobilisten kiezen bij de pomp voor Euro 95 benzine. Deze is vaak enkele dubbeltjes per liter goedkoper dan Super Plus 98. Maar die veel duurdere Super Plus 98 kan er op de lange termijn voor zorgen dat je onderaan de streep misschien toch goedkoper uit bent. Hoe kan dat?
E10, E5, Euro 95, Super Plus 98... Wat betekenen die verschillende getallen?
Voor wie de termen ‘E10’ en ‘E5’ nog niet helemaal kan plaatsen, zijn de termen ‘Euro 95’ en ‘Super Plus 98’ misschien duidelijker. In feite zijn dit andere benamingen voor min of meer hetzelfde. Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. De E staat voor ethanol en E10 en E5 geven de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol aan. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent. In de praktijk zien we echter dat E5 vaak minder of zelfs geen ethanol bevat.
Beter voor je auto
Doorgaans kost E5 zo’n acht tot tien procent meer dan E10. Maar deze duurdere benzine heeft twee grote voordelen: je brandstofverbruik daalt en je auto gaat langer mee. Wellicht heeft een monteur het al eens tegen je gezegd: “Tank E5, dat is beter voor je motor.” In E5-benzine zouden zogeheten additieven zitten, die goed zijn voor je motor. Shell beweert zelfs dat V-Power, hun eigen variant op Super Plus 98, hun beste brandstof ooit zou zijn. V-Power zou namelijk de belangrijkste motoronderdelen reinigen.
E5-benzine: duurder, maar lager verbruik
Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan pure benzine. E10 bevat meer ethanol dus dat betekent ook minder energie per liter dan E5. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent meer verbruikt met E10 benzine. Dat verklaart ook dat aan de pomp E5 duurder is, want je kunt er per liter wat verder mee rijden. Ook zeggen de experts dat je auto pittiger rijdt en sneller optrekt met E5. “Met E5 is de verbranding efficiënter,” zo legt auto-expert Tim Roks van AutoTrack uit. “De motor haalt per liter meer energie uit de brandstof, waardoor je verder kunt rijden op een volle tank.” Door het lagere ethanolgehalte kan het brandstofverbruik tot wel 5 procent dalen.
Maar welke soort moet je nou tanken?
De meest benzine-auto’s zijn geschikt om E10 mee te tanken. Alleen motoren in oudere auto's of in bepaalde typen sportauto's mogen geen E10 hebben. “Circa tien procent van de Nederlandse benzine-auto's kan niet met E10 overweg en moet dus E5 tanken. Bij twijfel is het slim om E5 te tanken, ook al is het dan wat duurder”, zo adviseert Roks. Alle motoren die op E10-benzine kunnen rijden, mogen ook E5-benzine hebben. Maar niet alle auto's die normaal op E5 rijden mogen ook E10 hebben. E5-benzine is dus altijd een veilige keuze.
En dan is er ook nog E85-benzine. Wat is dat?
Om de verwarring met alle benzine-afkortingen compleet te maken is er nu ook E85. In Nederland zie je het nog niet veel, maar in Duitsland duikt het steeds vaker bij de pomp op. E85 bevat voor 85 procent bio-ethanol en slechts vijftien procent benzine. Het wordt dan ook aan de pomp bio-ethanol genoemd. Dit is met een uitstoot van vijftien tot twintig procent minder dan gewone benzine ook niet zo schadelijk voor het milieu. Pas wel op bij de benzinepomp, het kan wel schadelijk zijn voor een motor als deze niet geschikt is voor E85. Deze brandstof is namelijk alleen voor zogeheten flexi-fuel auto’s die hier speciaal voor gemaakt zijn.