Kies uw merk
Contact
Vtune Chiptuning
Havenstraat 50
1271 AG Huizen
A27 afslag Huizen richting centrum
Tel: 035 52 47 334
Mob: 06 52 31 50 31
Website: www.vtune.nl
E-mail: info@vtune.nl
Openingstijden
Ma t/m Za: 09.00 en 18.00Zondag:gesloten
Chiptuning Mitsubishi Galant 1.6 GL 1997
Paar maanden terug heb ik bij jullie een chiptuning laten uitvoeren middels een piggyback. Ik ben nog steeds zeer tevreden met het resultaat en wil het volgende met jullie delen wat ik op het carisma forum heb geplaatst:
--------------------------------------
Vanmiddag bij VTune geweest.
Heel hartelijk ontvangen en hij ging ook al meteen aan de slag. Ik was wat laat door file bij Utrecht.
Ik zat lekker aan m'n thee te lurken en bij de balie te hangen, maar hij wilde graag dat ik mee kwam kijken. Ook goed. Kenne we nog roken ook...
Heb het een en ander gevraagd wat voor dit forum wellicht ook interessant zou zijn. Bijvoorbeeld het verschil tussen de pre-facelift 90pk 1.6 en de pre-facelift 99pk 1.6.
Kennelijk zijn er enkele details die anders zijn. Zou je de computer en injectoren van de 99er pakken en die beide op de 90er zetten zou je ook 99pk hebben. Die injectoren zou met andere versie OBD te maken hebben.
Wat het grootste verschil tussen die 2 is is de software. Vandaar dat zowel de 90pk als de 99pk versie op 110pk zouden komen na de tuning. Voor de 90pk extra interessant dus (ikke blij).
Hij lekker solderen, ik lekker roken....
Uiteindelijk na 3 kwartier kwam het aan op de proefrit. Ik moest zelf maar een rondje gaan rijden. Verschil was dus inderdaad meteen merkbaar. Dat terwijl de tuning nog maar op 60% efficientie zat. Kennelijk heeft dat ding 2 dagen nodig om volledig efficient te worden. Er zit een dual core processor in (geen simpele weerstandjes dus) die alle waardes per situaties bekijkt en afstelt.
Het eerste duidelijke verschil was dat het toerental bij stationair lager werd. Normaal zit ik op zo'n 800-900 rpm stationair. Dit liep terug naar 600-700! Zonder schokken of iets. Liep veel rustiger.
Dan het rijden. Ik hou er wel van om lekker laag in de toeren te zitten. 50 in zijn 5 bijvoorbeeld. Kom ik onder de 50 komt de naald wel erg dicht bij de 1000 toeren. Als ik dan zou optrekken zou die ietwat schokken. Rotondes nam ik in zijn 3. Nu vrijwel schokloos optrekken in zijn 5 bij 1000 toeren en rotondes vrij eenvoudig in zijn 4??
Je merkt dat het aantal pk's of nm's niet eens het belangrijkste is, maar de koppelkromme. Heel soepel en gelijkmatig.
Ikke terug en afrekenen. Nog een bakkie thee en een sigaretje en een slap verhaal over een artikel van de Hells Angels...
Terugweg over de snelweg werden me de pk's en nm's wat duidelijker merkbaar. Nu kon ik voorheen al wel redelijk in zijn 5 inhalen met 100km/h. Nu ging dat zelfs gepaard met zowaar een duwtje in mijn rug.
Kijk, de 1.6 Cari is geen strepentrekker en dat is het nu ook niet ineens geworden. Maar ik merk wel degelijk verschil. En dat zou de komende 2 dagen zelfs nog moeten verfijnen.
Denk niet alleen in pk's, maar denk aan het hele karakter van de motor.
Mocht iemand ook plannen hebben, ik heb een kortingsbonnetje gekregen.
---------------------------------
Een vervolgartikel:
---------------------------------
Na een paar keer een volle tank leeg te hebben gereden merk ik inderdaad een vooruitgang.
Mijn laatste tank voor de tuning heb ik 1 op 13,8 gereden (matig...maar daar rij ik ook naar)
Mijn laatste tank haalde ik met dezelfde rijstijl 1 op 15,5.
Dat is een verbetering van 12-13%!
Niet de gehele percentage zal te wijten zijn aan de tuning, maar ik kan wel veilig aannemen dat hij inderdaad zuiniger is geworden met bijdrage van de tuning.
-------------------------------
Laatste vervolgartikel:
---------------------------------
Ritje oost Duitsland en weer terug. Nieuw persoonlijk record van 820km op 48 liter :) Zit je op ruim 1 op 17. Ik heb de 200km/h (werkelijke km) aangetikt en volgens mij had hij nog iets puf over.
Ik had er een passagier met bagage bij in. En bagage was veel! Als een vrouw een weekeindje weg gaat neemt ze genoeg spullen mee om een heel jaar mee door te komen :p
Winterbanden zitten er onder van Milestone 185-65-R14. Iets meer geluid dan zomerbanden en ik vind de Cari iets windgevoeliger geworden.
Auto rijdt verder nog fantastisch. De tuning heeft nog geen mankementen laten zien. Ik vind hem ook erg lekker optrekken :)
-------------------------
Van mijn kant dus bedankt!
HomeRijervaringenChiptuning Mitsubishi Galant 1.6 GL 1997